Архимед

arhimed

Архимед (грчки: Αρχιμηδης ) (287. пне. – 212. пне.) грчки математичар, физичар и астроном, из Сиракузе на Сицилији, син астронома; први је израчунао број π,   објаснио услов равнотеже на полузи, и увео појам момента силе. Позната је његова изјава: “Дајте ми ослонац и ја ћу полугом померити Земљу”.

Открио је силу потиска која делује на тела потопљена у течности (Архимедов закон).

Александријски уценик Архимед из Сиракузе, сродник и пријатељ Хијерона ИИ, најгенијалнији математичар старине, целим низом својих открица отворио је науци нове области. Од својих резултата сам се највише поносио одредјењем површине и запремине код лопте и ваљка, изложеном у спису “О лопти и ваљку” у две књиге, и зато су му, по његовој жељи, пријатељи и сродници на надгробни споменик ставили ваљак с лоптом у њему.

Исто тако важан је резултат израцунавање односа обима и пречника круга и смештање тог односа у границе измедју π=3 1/7 и 3 10/71, објашњен и израчунат у спису “О мерењу круга”.

Велике су његове заслуге у механици и астрономији. Открио је закон полуге, први егзактно доказао законе равнотеже, јасно схватио појам специфицне тежине и у спису “О пловућим телима” потврдио принципе хидростатике. Прославио се сјајним изумима у механици, на основу којих је Сиракуза дуго одолевала римском опседању. Син астрономије Фидије, он је вршио и астрономска посматрања да би утврдио тачну дужину године, те је нашао да она износи 365 1/4 дана. Када је завршио своје школовање у Александрији и вратио се у отаџбину, везе с александријским научницима продужио је науцном преписком.

Аримедов рад продужио је Аполоније из Перге у Памфилији, који је радио и у Александрији.